torsdag 12 april 2012

DET RÄCKER INTE MED ATT VARA SMAL LÄNGRE

När jag fick se en artikel om butiker och deras skyltdockor så blev jag så arg så jag var tvungen att skriva av mig lite! Det här är altså två olika skyltdockor från två olika butiker den vänstra är från Åhléns och den högra från Gina Tricot. Detta är något som gör mig fruktansvärt arg och frustrerad.
Gina Tricot är en butik som vänder sig till tonåringar och kvinnor i unga åldrar, använder denna skyltdocka för att visa sina kläder. En docka vars både revben och höftben sticker ut och visar tydliga tecken på anorexia. De visar unga tjejer att "såhär måste du se ut för att ha våra kläder" och uppmuntar till extremt smala kroppar.
Jag själv har alltid varit en storlek 38 och nu när jag även har gått ner 6 kilo så kan jag inte få ett par jeans över halva låren som är storlek 40? Ska jag behöva ha storlek 44 för att det ska passa (vilket inte ens finns i butiken) De gör mindre storlekar och förväntar sig att alla ska anpassa sig därefter.

Däremot vill jag ge en stor eloge till Åhléns som faktiskt har valt att ha just "mulliga" enligt mig normala skylddockor som de dessutom visar underkläder med.

Det är skrämmande att se hur samhällets ideal för kvinnor ändras till allt smalare och smalare. Idag är det mer acceptabelt att låren inte går ihop än att ha en valk på magen. 

Inga kommentarer: